Evelien en Henny

Wie is Evelien?

Henny over zijn dochter

Evelien van Gerwen

“Je hebt kinderen die hun ouders in bescherming nemen bij het schrijven. Dat zijn goede kinderen, maar slechte schrijvers” – Arnon Grunberg

1. De jonge schrijfster

Het stond in de sterren geschreven dat Evelien ooit in mijn voetsporen zou treden als copywriter. Al in de lagere school schreef ze haar eerste boek: De Avonturen van Sofie & Margriet, over twee vriendinnen die dolle dingen meemaken. Geschreven en geïllustreerd door Evelien, hoewel ze volgens haar schooljuf beter schreef dan tekende. Haar liefde voor taal en vertellen was de drijfveer voor haar studie Nederlands/Engels aan de KU Leuven. Aangevuld met een specialisatie Meertalige Communicatie natuurlijk, want met copy moet je ook kunnen verkopen.

2. De journaliste

Evelien startte haar loopbaan met jeugdsentiment: bij Joepie, het blad dat ze als tiener verslond. Daar leerde ze de knepen van contentmarketing: wat vinden meisjes van 12 tot 18 belangrijk en leuk om te lezen? Even opscheppen: ontmoette Angelina Jolie, 5 Seconds of Summer maar ook K’s Choice en iedereen van The Voice van Vlaanderen. Daarna kwam met Visie en Het Nieuwsblad het serieuzere werk. Visie betekende: ingewikkelde dingen simpel maken voor een breed publiek. Het Nieuwsblad en onlinejournalistiek scherpten haar pen voor instant response. Schrijven voor het scherm is immers ‘nu of nooit’. Tussendoor keek ze in de marketingkeukens van ING en Jetair zodat ze weet wat voor marketeers telt.

3. De onderneemster

Met je dochter een eigen zaak opbouwen: mooier wordt het niet. Samen een merk uit de grond stampen, ieder vanuit haar/zijn eigenheid als copywriter. Werken met een millennial is voelen aan de pols van een generatie die binnenkort onze wereld gaat vormgeven. Dat moet wel voor vonken zorgen. Zo krijgen De avonturen van Sofie & Margriet met De avonturen van Van Gerwen & Vader een spannend vervolg.
 

Wie is Henny?

EVELIEN OVER HAAR VADER

“Huisvaders: personen die ongevraagd de wijze woorden van hun kinderen rondvertellen” – Willem Frederik Hermans

1. De schrijver

Mijn vader is opgegroeid in een klein dorp niet ver van Eindhoven. Behalve op het voetbalveld van FC Heeze, vond je hem vooral terug in de zetel met een boek. In die zetel ontdekte hij onder andere De Donkere Kamer van Damokles van W.F. Hermans. Met dit boek is zijn liefde voor taal en meeslepend schrijven begonnen. In tegenstelling tot Hermans koos hij niet voor een carrière als romanschrijver. Eind jaren 80 studeerde hij af als Neerlandicus aan de Universiteit van Utrecht om vlak daarna definitief naar België te trekken, de liefde achterna.

Twee grote liefdes

Die liefde was (en is) mijn moeder, maar algauw vond hij ook een andere grote liefde in zijn nieuwe thuisland: copywriting. Eerst in Gent bij reclamebureau DVN, een paar jaar later in Brussel, waar hij bij BBDO van direct marketing zijn specialiteit maakte. Hij werd creatief directeur van BBDO Business Communications, managing partner van Direct/BBDO en Head of Direct Marketing van BBDO Belgium. Zijn focus ligt zowel op B2C als B2B. Copy op papier is zijn ding, maar hij weet even goed hoe je via het scherm voor respons zorgt.

2. De coach

Als vader van vier kinderen is coachen voor mijn vader een tweede natuur. Hij heeft mijzelf, mijn twee jongere broers en mijn zus dan ook op verschillende vlakken begeleid, ondanks zijn drukke werkleven. Aangezien wij ondertussen al enige tijd geen hulp meer nodig hebben bij ons huiswerk, zijn het vooral de copywriters bij BBDO, de studenten aan de Artesis Plantijn Hogeschool en de Gouden Veer Copycursus die hij tegenwoordig coacht.

3. De bezige bij

Mijn vader vertrok ’s ochtends naar Brussel voor de rest van het gezin opstond. Vaak was hij zelfs al baantjes gaan trekken in het plaatselijke zwembad. Op de trein begon hij meteen te werken of schreef hij blogposts en artikelen voor diverse vakbladen. Hij kwam pas thuis vlak voor wij naar bed moesten. Toch vertelde hij ons elke avond nog een zelfverzonnen verhaaltje voor het slapengaan. Behalve die ene avond in 1996, toen hij de Gouden Veer voor beste verkoopbrief in ontvangst moest gaan nemen. Zijn afwezigheid hebben we dan maar voor één keer door de vingers gezien.